Biblijna „kanapka śmierci”

Okazuje się, że pierwsza księga Biblii – Księga Rodzaju – nie jest bynajmniej wyrazem szczerej i natchnionej ekspresji swojego autora (autorów), lecz do jej stworzenia zastosowano sprawdzony patent literacki, który badacze nazwali “kanapką śmierci”. Nazwa nawiązuje do retorycznej struktury , gdzie pomiedzy dobre wiadomości wplatane są te złe. Księga Rodzaju to przekładaniec, gdzie nieustannie po dobry wieściach następują te złowieszcze.

Gordon Rugg z wydziału matematyczno obliczeniowego Keele University w Wielkiej Brytanii, analizujcy pod tym kątem Księgę Rodzaju” napisał w swoim blogu:

“Uważamy, że zastosowano tu na wielką skale mechanizm literacki, z którego wcześniej nie zdawaliśmy sobie sprawy. Nie ma kosmitów, nie ma tajnych kodów, nie ma konspiracji a tylko kilka uderzających ilustracji i znakomita nazwa zespolu muzycznego (Księga Rodzaju to po angielsku Genesis).

Tekst Księgi Rodzaju przeanalizowano dzieki zastosowaniu programu komputerowego o nazwie Seach Visualiser, który wykazał regularne występowanie po sobie wzmianek o życiu i śmierci. Np. pod koniec Księgi, Józef spotkając sie ze swymi braćmi mówi:

Wybuchnąwszy głośnym płaczem, tak że aż usłyszeli Egipcjanie oraz dworzanie faraona, rzekł do swych braci: Ja jestem Józef! Czy ojciec mój jeszcze żyje? Ale bracia nie byli w stanie mu odpowiedzieć, gdyż się go zlękli. On zaś rzekł do nich: Zbliżcie się do mnie! A gdy oni się zbliżyli, powtórzył: Ja jestem Józef, brat wasz, to ja jestem tym, którego sprzedaliście do Egiptu. Ale teraz nie smućcie się i nie wyrzucajcie sobie, żeście mnie sprzedali. Bo dla waszego ocalenia od śmierci Bóg wysłał mnie tu przed wami.

albo w rodziale 27 w ktorym starzejący się Izaak mówi do swojego syna Ezawy:

Synu mój! A kiedy ten odezwał się: Jestem, Izaak rzekł: Oto zestarzałem się i nie znam dnia mojej śmierci. Weź więc teraz przybory myśliwskie, twój kołczan i łuk, idź na łowy i upoluj coś dla mnie. Potem przyrządź mi smaczną potrawę, jaką lubię, podaj mi ją, abym jadł i abym ci pobłogosławił, zanim umrę.

Tego typu budowanie napięcia w tekście znane jest w literaturze pod nazwą inclusio albo ramowanie, kiedy w jednej sentencji, ktora zaczyna się i kończy tą samą tezą, umieszczana jest inna, głosząca odwrotny efekt. Badacze w skrócie nazwali to kanapką śmierci. Zabieg tego typu stosowano po to, aby oslabić nieco negatywną w swoim wydźwięku zapowiedź śmierci lub katastrofy.

nowaatlantyda.com

Ten wpis został opublikowany w kategorii . i oznaczony tagami , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Jedna odpowiedź na „Biblijna „kanapka śmierci”

  1. Maria_st pisze:

    Biblijna kanapka smierci…..brrr……nieciekawe skojarzenie….ale coz to…rodzimy sie i umieramy, ale być moze chodzi w tym pisaniu o cos głębszego….jednak coś na rzeczy z tym jest….jest ona jak narkotyk i tak bardzo dzieli ludzi–a kniga ta sama……i tylko wasnie – ciekawe—co ?!

Skomentuj

